skip to Main Content

Kæbespændinger – forstå dem og slip dem

kæbespændinger

Kæbespændinger – forstå dem og slip dem

Kæbespændinger – hvem skulle tro, at de kunne føre så meget ubehag med sig?
I det følgende kan du læse om:

  • Symptomer på kæbespændinger
  • Hvorfor kæbespændingerne opstår.
  • Og ikke mindst, hvad du kan gøre ved dine kæbespændinger – øvelser og opmærksomhed i hverdagen.

Kæbespændinger – symptomer

Hvis du har spændte kæber, kender du sandsynligvis til ét eller flere af de her oplevelser i hverdagen:

  • Hyppig hovedpine, måske særligt omkring tindingerne
  • Skæren tænder om natten og måske ømme tænder
  • Klikkende kæbeled
  • Spænding og ømhed i kinderne, tungen og halsen.
  • Nakkespændinger
  • Overfladisk eller holdt vejrtrækning
  • Forstyrret søvn.

Hvorfor får du kæbespændinger?

Der kan både være fysiske og psykiske årsager til dine kæbespændinger. Det kan også sagtens være, der er flere årsager til kæbespændingerne. Helt lavpraktisk kan spændingerne fx komme af tandproblemer, nakkeskader eller hvis du fx har en vanestilling, hvor du skyder hovedet frem.
Psykisk kan kæbespændinger være forbundet med kontrol, følelsen af at skulle have styr på det hele og ikke turde give slip.
Eller at du kontrollerer og holder dig selv og dine følelser tilbage, så du fx ikke får sagt dét, der er vigtigt for dig at sige.
Det kan også hænge sammen med et tema om at “skulle klare det”, selvom du egentlig har nået din grænse. At du tager dig sammen, “bider tænderne sammen”,  står det igennem, og ikke får draget omsorg for dig selv undervejs.

Generelt er det sådan, at hvis du spænder meget ét sted i kroppen, så fører det en masse medspændinger med sig i resten af kroppen. Det gælder også for kæbespændinger. Særligt for kæberne gælder desuden, at der særligt er sammenhæng mellem kæbe-tunge-nakke samt mellem kæbe og bækkenbund. Dvs. at hvis du spænder i fx nakken, kan det føre til spændinger i kæben og omvendt – og at hvis du afspænder det ene sted, har det en positiv effekt på det andet sted også. Det samme gør sig gældende for kæbe og bækkenbund – igen kan dette hænge sammen med kontrol og at holde på dig.

Uanset hvad årsagen er til dine kæbespændinger, kan afspændingsøvelser være en hjælp til at få sluppet spændingerne.
Hvis du oplever at spændingerne kommer igen og igen, trods øvelser og måske behandlinger, kan det dog være godt at få set på, om det er et budskab fra kroppen om, at noget i din hverdag har brug for justering. Er der måske for meget tryk på i din hverdag? Får du ikke sagt fra? Eller er det noget andet?

Prøv at lægge mærke til i hverdagen, hvornår du især spænder i kæberne, og i hvilke situationer kæbespændingerne aftager. Vær din egen nysgerrige detektiv på, hvad du ellers oplever indeni, når du mærker, at kæberne spænder til.

Kæbespændinger og stress

Kæbespændinger og stress hænger tæt sammen, og jeg har endnu ikke haft en stress-ramt klient på briksen, som ikke også har haft spændinger i kæben.
Det er en del af hele stress dynamikken, at vi prøver at lukke ned for os selv, undgå at mærke, prøver at “holde sammen på os selv” og komme igennem, og det fører nemt kæbespændinger med sig.

I det hele taget øges spændingstilstanden i hele kroppen, når stress-hormonerne raser. Daglig afspænding – af kæberne og gerne af resten af kroppen – er meget gavnligt i forhold til at hjælpe kroppen med stille og roligt at slippe stress-hormonerne og langsomt komme til hægterne igen.

Afspænding af kæbespændinger – øvelser

Der findes mange gode øvelser til afspænding af kæbe og tunge. Det bedste resultat får du, hvis du laver øvelserne koncentreret og fordybet, så du ikke kun bruger bevægelserne, men også din opmærksomhed til at få sluppet spændingerne. Nogle kan have brug for at blive guidet i øvelserne i et roligt tempo.

Her er et par eksempler på øvelser:

  • Sid godt på en stol, uforstyrret og fordybet nogle minutter. Lad der være plads mellem tænderne i undermunden og tænderne i overmunden, og lad tungen hvile i bunden af mundhulen. Hav fokus på at tage dybe, rolige vejrtrækninger, hvor du mærker vejrtrækningsbevægelsen så langt ned i maven, som det er muligt og behageligt for dig. På hver udånding slipper du lidt mere spænding i ansigtet: i panden, øjnene, kinderne. Slut af med mund og kæber. Med hver udånding forestiller du dig, at du slipper lidt mere spænding i tungen og kæberne.
  • Skub underkæben blidt fra side til side i dit eget tempo. Hav samtidig fokus på at skabe plads bagtil i munden, og helt ned i svælget. Får du trang til at gabe, så giv efter for gabet, og giv dig god tid til at gabe færdig.

Har du lyst til flere øvelser, og har du lyst til at blive guidet i dem, med en rolig stemme, der i sig selv hjælper din krop med at komme ned i gear og give slip?
Så er online workshoppen “Slip spændinger i hovedet” noget for dig.

Her får du masser af gode øvelser for afspænding af kæbe, tunge, øjne, ansigt, hals og hovede. Du får samtidig styrket din kropsbevidsthed omkring spændingerne, så det bliver nemmere for dig at forblive afspændt i hverdagen. Øvelserne kommer på video og lydfiler.

Læs mere om “slip spændinger i hovedet” her.

Jeg håber artiklen har givet dig god inspiration, du er velkommen til at lægge en kommentar her nederst på siden.

Allerkærligst
Maja

Jeg lærer dig, hvordan du kan skabe en hverdag i balance,  ved at mærke og handle på dét kroppen fortæller dig.  Jeg hjælper også dig, der vil stå stærkere i dine relationer til andre – og mere selvkærligt i dit forhold til dig selv.

Jeg tilbyder 1:1 sessioner  og mit store 8 måneders gruppe-forløb “Hvad siger du krop?”.

Du kan læse mere om, hvad jeg er for en fisk her.

 

 

 

 

This Post Has 4 Comments
  1. Må jeg lige høre om du kan svare på dette . Jeg har fået flimmer for venstre øje men kan se klart og så er jeg lukket fuldstændig i det venstre øre og træt erbjeg også. Kan det være stress. Vh Annelise

    1. Kære Annelise

      De symptomer du nævner kan sagtens være stress-symptomer, men det kan også skyldes andre årsager, der kan kræve lægelig behandling.
      Derfor er det en god idé lige at få tjekket det hos lægen, særligt hvis det er noget, der er opstået meget pludseligt.

      Måske kan du genkende dig selv i nogle af de andre symptomer på stress, jeg nævner lige nogle stykker her:

      Uro i kroppen
      Hjertebanken
      Generel anspændthed i kroppen
      Ofte ondt i hovedet eller maven
      Problemer med appetit og/eller fordøjelse
      Humørsvingninger
      Træthed, følelse af at være drænet
      Rastløshed, følelse af højt tempo indeni
      Søvnproblemer
      Svært ved at overskue det hele

      Fik du, hvad du efterspurgte Annelise? Ellers skriv igen.

      Smil
      Maja

  2. Hej. Jeg er ved at blive virkelig nedtrykt eftehånden over det konstante smertehelved. Jeg har haft et PISKESMÆLD for mange år siden så har været vant til smerter i nakken jævnligt. Men det sidste års tid har jeg fået migræne og en stærk smerte bag begge mine ører i kraniet det er også mega ømt hvis jeg trykker der det trækker ned i nakken og op i baghovedet og istarten varede det et par dage til en uge, men nu er det konstant. Jeg får at vide af min tandlæge at jeg skærer tænder om natten ik noget jeg mærker til, men tænker om det er det der er skyld i det, jeg har det også som om min tunge er for stor og føler en klump i halsen og er øm øverst i halsen i siden på musklerne. Har været ved neurolog men han siger bare slidgigt og epilepsi medicin men det tør jeg ik og det er fyldt med bivirkninger.(jeg har ik epilepsi men det sku virke mod nerve smerter.) Jeg er slet slet ik stresset. Går hjemme og burde at hygge mig hvis det ik lige var for de smerter. Har bestilt en tid ved lægen for en ny henvisning til en anden neurolog. Men ku være godt hbis jeg selv aktivt ku lave nogle øvelser som ku hjælpe. Mvh pia

    1. Kære Pia

      Det lyder udfordrende.
      Når du skærer tænder om natten, så har du helt klart kæbespændinger. Dine år med generne af piskesmæld har helt sikkert også medført en del muskelspændinger, både i nakken, og på forsiden, altså i halsmusklerne.
      Der kan godt være flere forklaringer på dine smerter, men muskelspændinger bidrager i hvert fald ikke positivt til dit smerte-niveau, så det lyder som en rigtig fin idé at kombinere din udredning med en egen indsats i forhold til afspænding af musklerne.

      Har du set mit online produkt “slip spændinger i hals, hovede og ansigt?”. Det er videoer og lydfiler, der guider dig igennem øvelser for musklerne i hals, kæber, nakke og ansigt. Jeg tænker det er et ret godt og overkommeligt sted at starte.
      Du finder det her: https://majanusbaum.dk/slip-spaendinger-i-hovedet/

      Du kan også overveje afspændingsbehandlinger. Jeg arbejder som psykomotorisk terapeut meget blidt og hjælper mine klienter med at blive detektiv på deres egen krop og symptomer. Men jeg ved selvfølgelig ikke, hvor du bor (jeg har klinik i Svendborg)..

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Back To Top