skip to Main Content

Afspænding mod stress

Afspænding mod stress
Hvad er det, hvordan virker det, og hvad skal du vælge?

Guidet afspænding mod stress har længe været kendt som en god måde at få mere ro i både krop og sind på.
Der er flere måder at opnå afspænding af krop, sind og nervesystem på, fx:

Afspænding mod stressGuidet afspænding, hvor du ligger eller sidder, og en instruktør eller lydfil guider dig til at flytte din opmærksomhed forskellige steder hen i kroppen.

Afspænding gennem kropsbehandling, fx af en psykomotorisk terapeut, der med sine hænder og ord hjælper kroppen til at slippe og nervesystemet til at falde til ro.

Bevægelse med fokus på kropsbevidsthed og afspændingsøvelser, fx Mindful Moving, psykomotorisk bevægelse, yoga eller nogle former for dans.

Alle tre måder er gode veje til at opnå afspænding mod stress på, og de kan hver især noget forskelligt.
Her vil jeg give dig et par fif til den første, nemlig guidet afspænding mod stress.
Guidet afspænding mod stress har dén fordel, at det er noget, du kan bruge hjemme, når det passer dig.

Du kan downloade en gratis afspænding mod stress her.

Du kan få flere gratis lydfiler med afspænding på mit gratis 5 ugers online forløb, som du tilmelder dig her.

Hvordan virker guidet afspænding mod stress?

Guidet afspænding mod stressAfspænding har både en direkte og indirekte effekt på din krop. Når du i en periode er mere stresset, vil du automatisk spænde mere i alle musklerne i kroppen – fordi kroppen er mere i alarm-beredskab. Muskelspændingerne slipper ikke nødvendigvis af sig selv, men har en tendens til at hænge ved.
Afspænding hjælper din krop med at slippe muskelspændingerne og giver dig et større fysisk velvære. Som bonus bliver du bedre til at mærke kroppen nuanceret, og dermed bedre til fremover at mærke kroppens små tegn på, at du er ved at blive stresset.

Men guidet afspænding har også en anden effekt, som gør det relevant i forhold til at sænke stress-niveauet.

Når du bruger afspænding mod stress jævnligt, aktiverer du nemlig dén del af dit nervesystem, som bl.a. smider stresshormonerne ud af kroppen. Det er dit parasympatiske nervesystem (læs mere om nervesystemet her).
Med jævnlig brug af afspænding mod stress, sker der helt fysiologisk ændringer i din krop – der kommer mere balance i dit nervesystem. Undersøgelser har vist, at afspænding har en positiv effekt på dit blodtryk, dit immunforsvar, på din smerte-tærskel (derfor bruges afspænding til mennesker med kronisk smerte).

Øvelse gør mester – også med afspænding mod stress

Mine kursister elsker, når jeg laver guidet afspænding med dem, og det er virkelig skønt med den pause og denafspænding mod stress kræver øvelse ro, som det kan give.

OG – det kan måske være svært i starten.

Hvis dit indre tempo er højt pga. stress, eller hvis du aldrig har lavet afspændingsøvelser før, er det altså meget normalt at blive rastløs. Måske synes du ikke, du kan mærke eller slippe noget som helst. Det kan også være, du falder i søvn.
Eller du kan måske endda opleve, at afspændingen giver dig endnu mere uro.
Som regel er det fordi, du bliver opmærksom på dén uro, der i forvejen er i din krop, at den bliver mere tydelig for dig.

Hav tålmodighed.

Hvis du er ramt af stress, skal der altså mere end en enkelt guidet afspænding til for at få balance i nervesystemet igen. Men hver gang du laver afspænding mod stress, bliver det lidt nemmere for kroppen at slippe og komme ned i gear.
For nogle hjælper det også at lave lidt bevægelse lige inden du lægger eller sætter dig.

De bedste rammer for afspænding mod stress

Når du sætter en guidet afspænding mod stress på derhjemme, så tænk på at skabe de bedste rammer for at fordybe dig og holde pause. Sluk for al lyd på din telefon, så du ikke bliver forstyrret, og bed familien, hvis de er hjemme, om at lade dig være de næste 10 eller 20 minutter.

Tag en aktiv beslutning om at lade alt andet ligge for nu (vasketøj, arbejdsopgaver, indkøb, regnskab m.m.) Din balance og trivsel er vigtigere, end at de opgaver bliver løst lige nu.

Du kan blive kold undervejs, og så spænder kroppen op, så sørg for et tæppe eller en varm trøje. Det kan også være rart med et par puder eller en sammenrullet dyne under knæene, så du aflaster din lænd (hvis du ligger på ryggen).

Nogle kan bedst lide, at lyset er dæmpet lidt. Hvis du nemt falder i søvn (og gerne vil have de fordele af afspændingen, som kun kommer af, at du holder dig vågen og fokuseret), så er det bedst med almindeligt lys.

Sådan vælger du den bedste afspænding mod stress

afspaending-mod-stress-kan-ikke-sta-aleneDer findes et hav af forskellige lydfiler og metoder til afspænding, og det handler meget om at finde noget, du synes er behageligt at lytte til.

Hvis du ikke kan holde stemmen ud på dén instruktør, der har indtalt afspændingen, så vælg en anden. Det gør hverken dig eller instruktøren forkerte.
Vi er forskellige, og hvad der virker for den ene, virker ikke altid for den anden. Så prøv noget forskelligt af.

Hvis du er hårdt ramt af stress, er her dog et par tips, du måske kan have glæde af:

Tempo og pauser: Der er forskel på tempo, og hvor lange pauserne mellem sætningerne er, i forskellige afspændinger. Hvis du er stress-ramt, kan det være du i en periode har brug for afspændinger, der ikke er i den mest langsomme ende, og som ikke har alt for lange pauser (hvor dit tempo-fyldte sind kan nå at stikke alt for meget af fra kroppen). Men prøv dig frem, måske er det omvendt for dig.

Spænd op – spænd af: Mange folk med stress (og også uden) har glæde af dén afspændingsform, der hedder spænd op – spænd af. Metoden hjælper dig med at holde fokus på kroppen, fordi du hele tiden aktivt skal spænde og slippe, og den er super god til at træne kropsbevidstheden og få en god fast fornemmelse af kroppen.

Nederst finder du et link til en fil med spænd op – spænd af.

Afspænding mod stress kan ikke stå alene

Afspænding kan ikke stå alene, hvis du er alvorligt ramt af stress.

Man kan sige, at afspænding er med til at bringe dit nervesystem i balance – få mere ro på kroppen.
Alt, hvad der bringer ro og velvære til krop og sind er godt, når dit system er i alarm-beredskab.

Men det er også vigtigt at få øje på, hvad det er for nogle ting i dit liv, der har bragt dit nervesystem ud af balance i første omgang, og som regel medfører det nogle til- eller fravalg at skabe balance igen.
Mit gæt er, at det er en blanding af flere faktorer, der har været med til at opbygge stressen i din krop – det er det for de fleste af mine klienter.

Gratis lydfil med afspænding mod stress

Du kan downloade en gratis “spænd op – spænd af” afspænding mod stress her.

Du kan få flere gratis lydfiler med afspænding på mit gratis 5 ugers online forløb, som du tilmelder dig her.

Allerkærligst
Maja

Jeg lærer dig, hvordan du kan skabe en hverdag i balance,  ved at mærke og handle på dét kroppen fortæller dig.  Jeg hjælper også dig, der vil stå stærkere i dine relationer til andre – og mere selvkærligt i dit forhold til dig selv.

Jeg tilbyder 1:1 sessioner  og mit store 8 måneders gruppe-forløb “Hvad siger du krop?”.

Du kan læse mere om, hvad jeg er for en fisk her.

 

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Back To Top